Terug naar overzicht
Mobiliteit

Spoorzone krijgt twee nieuwe tunnels: zo ziet dat eruit

Bouwprojecten

Zwolle groeit, en de Spoorzone groeit mee. Het levendige stadsdeel wordt de komende jaren uitgebreid met 3.500 nieuwe woningen, werkplekken en voorzieningen. Maar om dat mogelijk te maken, zijn twee nieuwe tunnels onder het spoor nodig: de Koggetunnel en de Hanzetunnel. De tunnels kunnen naar verwachting rond 2030 in gebruik worden genomen.

Koggetunnel krijgt een upgrade
Eén van de nieuwe tunnels bestaat al, maar wordt flink uitgebouwd. De Koggetunnel ligt in het verlengde van het Koggepark en is op dit moment alleen toegankelijk voor fietsers en voetgangers. Straks kunnen ook auto's en licht vrachtverkeer gebruikmaken van de tunnel.

Doorgaand autoverkeer gaat in de nieuwe situatie via de Koggetunnel naar mobiliteitshubs aan de rand van de Spoorzone. Vanaf deze hubs kunnen bewoners en bezoekers te voet verder reizen of overstappen op de fiets of deelmobiliteit. Hierdoor wordt het hart van de Spoorzone autoluw. Het Koggepark loopt straks door in de Koggetunnel, waardoor beide zijden van het spoor op een natuurlijke manier met elkaar verbonden blijven.

Hanzetunnel biedt nieuwe route voor fietsers en voetgangers
Ook het besluit voor de Hanzetunnel is uitgewerkt. De tunnel komt te liggen tussen de Nieuwe Veerallee en de Spoorzone. Voetgangers en fietsers krijgen hiermee een nieuwe route. Het fietspad vormt straks de hoofdfietsroute die Hattem, hogeschool Windesheim en de Spoorzone verbindt met het Stadshart en Stadshagen. Daarmee ontstaat een belangrijke en veilige verbinding tussen beide zijden van het spoor.

Prettige en veilige tunnels
De tunnels zijn ontworpen met aandacht voor sociale veiligheid, leefbaarheid, bereikbaarheid en ruimte voor groen in de stad. In de schetsen is zichtbaar dat gekozen is voor brede, overzichtelijke ruimtes die zorgen voor een prettig en sociaal veilig gevoel. Schuine wanden, goede zichtlijnen en een logische inpassing dragen bij aan sociale veiligheid. De groene omgeving en de ligging van de tunnels stimuleren het wandelen en fietsen in de stad. We leggen beide tunnels op hetzelfde moment aan om overlast te verminderen en kosten te besparen. Ook zijn ze daardoor eerder klaar.

Meer weten over de nieuwe tunnels? Kom op woensdagavond 15 oktober naar het Spoorcafé!